Podsumowanie: frekwencja na stadionach
Zestawienie zostało podzielone na dwie części, nazwijmy je: oficjalną i nieoficjalną. Pierwsza z nich opiera się na danych podawanych przez spółkę Ekstraklasa S.A, druga natomiast na szacunkowej ocenie serwisu 90minut.pl. Polskie stadiony nie są przeważnie wyposażone w elektroniczny system dystrybucji biletów, stąd mało który klub jest w stanie podać dokładną liczbę sprzedanych biletów. Możliwe jest to jedynie na nowoczesnych obiektach, takich jak na przykład w Kielcach, gdzie już w przerwie meczu spiker może podać dokładną liczbę osób oglądających trwający mecz. Z uwagi na to, podsumowanie ma charakter wyłącznie zabawowy.
Źródło danych liczbowych: ekstraklasa.org
1. Lech Poznań - 13904 2. Górnik Zabrze - 12052 3. Wisła Kraków - 10768 4. Lechia Gdańsk - 8622 5. Jagiellonia Białystok - 6975 6. Ruch Chorzów - 6189 7. Śląsk Wrocław - 5922 8. Arka Gdynia - 5762 9. Legia Warszawa - 5548 10. Polonia Bytom - 4511 11. Odra Wodzisław - 3928 12. ŁKS Łódź - 3561 13. Cracovia Kraków - 2894 14. Polonia Warszawa - 2383 15. GKS Bełchatów - 2350 16. Piast Gliwice - 1931
Źródło danych liczbowych: 90minut.pl
1. Lech Poznań - 16250 2. Górnik Zabrze - 13722 3. Wisła Kraków - 11944 4. Lechia Gdańsk - 9000 5. Arka Gdynia - 8344 6. Jagiellonia Białystok - 8250 7. Ruch Chorzów - 7388 8. Legia Warszawa - 6875 9. Śląsk Wrocław - 6766 10. Polonia Bytom - 4834 11. Odra Wodzisław - 4106 12. ŁKS Łódź - 4000 13. Cracovia Kraków - 3225 14. Polonia Warszawa - 3133 15. GKS Bełchatów - 2889 16. Piast Gliwice - 2457
Łatwo zauważyć sporą dysproporcję pomiędzy oficjalnymi danymi, przesyłanymi przez kluby spółce organizującej rozgrywki, a szacunkowymi danymi redaktorów portalu 90minut.pl. Uwidacznia się ona zwłaszcza w przypadku naszego klubu i jak zwykle w takich przypadkach należy stwierdzić, że prawda leży po środku, bo przecież trudno uwierzyć, że na derbach z Lechią było 6000 osób (jak podaje Ekstraklasa S.A) czy na meczu z Lechem 13000 (jak podaje 90minut.pl).
Wysoka frekwencja to wypadkowa kilku kluczowych czynników, takich jak: ładny i bezpieczny stadion, mocna drużyna piłkarska, sprawne działanie pionu marketingowego, a przede wszystkim bogatej tradycji klubu i jego popularności wśród lokalnej społeczności. W Gdyni ma rację bytu jedynie ten ostatni czynnik, co pozwala nam zajmować miejsce w środku rankingu i wierzyć, że potencjał jest na tyle duży, że spełnienie pozostałych przyciągnie na nowy stadion komplet widzów nie tylko na mecze z Lechią czy Lechem.
Źródło: własne, 90minut.pl, ekstraklasa.org